Gy. Gömöri Ilona kutatói blogja

Hevesi Históriák

Hevesi Históriák

Soldos-Blaha Louiza művésznő kedvenc arcpora

A Blaha Lujza márkanév

2020. május 27. - Gömöri Ilona


1879-ben olyan kozmetikai hirdetés jelent meg a fővárosi és vidéki lapok hasábjain, melyet azután több évtizeden át rendszeresen közöltek, mert nem veszített az iránta tanúsított érdeklődésből. A kitüntetett figyelem nemcsak a reklámozott arcpornak volt köszönhető, hanem a készítményt ajánló, körülrajongott színésznőnek, Soldos-Blaha Lujzának. Az akkor 29 éves primadonna olyan sztárnak számított, aki tömegek számára jelentett követendő mintát.  Ő volt az első magyar  színésznő, akinek neve, arca hosszú időre egy kozmetikai termék védjegyévé vált. 

1.jpgBlaha Lujza portréja

masolat_blahapor.JPG

blahapor.JPG
     A Fővárosi Lapok hirdetése 1879.
Poudre de Serail
Soldos-Blaha Louiza művésznő kedvenc arcpora.
Ezen arcpor vegytanilag tökéletesítve minden ártalmas szerektől mentes és oly kitűnő tulajdonságokat központosít, hogy minden eddig a kül- és belföldön készített porokat sokszorosan felülmúlja ; nagymérvű federeje az arcot az időjárás kellemetlen befolyásától megóvja,az arcnak és a testnek ifjú és természetes színezetet kölcsönöz, úgyhogy a legélesebb szem sem képes a port rajta észrevenni, mely kitűnő hatásaiért Soldos-Blaha Louiza asszonyság következő sorokkal tüntette ki:

Tisztelt Müller J. L-, Vadász Ferenc özv. utóda,
illatszerész urnak Budapesten.
A Poudre de Serail, melyet ön feltalált, valóban kitűnő és nemében páratlan, mert nemcsak az arcon láthatatlan és tartós, de egyszersmind rendes használatnál ártalmatlansága által az arcra oly különös jótékony hatást gyakorol, a minőt még eddig semmiféle arcpornál nem tapasztaltam, mely kiváló tulajdonságáért jövőben mint kedvenc arcporomat kizárólag fogom használni és meg vagyok győződve, hogy felülmúlhatatlan jóságáért általános elismerésnek fog örvendeni tisztelettel Soldos-Blaha Louiza. 
Minden doboz Poudre de Serail a mellékelt bejegyzett védjeggyel van ellátva. 60 kr és 1 fr dobozokban, valódi minőségben csupán a feltalálónál VADÁSZ FERENC Özv. utódánál illatszerész a »Virágkirálynőhöz Budapest, korona-herceg-utca 2. szám kapható.

Blaha Lujza ebben az időben, 1875-től Soldos Sándor hevesi és tenki földesúr felesége volt, ezért szerepel férjezett nevén a hirdetésben. Négy évi házasság után, éppen 1879-ben vált el tőle, a vidéki élet helyett a színpadot választva. 

A kozmetikai sajtóhirdetés feltűnése – mint jelenség – más összefüggésekre is ráirányítja a figyelmünket.  Éppen ez az időszak, az 1870-1880-as évek, amikor a polgári mentalitásban kezdett elterjedni a tisztaság, a test higiéniájának igénye,  mint a polgári élet elengedhetetlen alkotóeleme. Előtérbe került a szépség és az egészség kifejezése, mely megóvható és amelyért érdemes erőfeszítéseket tenni. Így vált a szépség és egészség árucikké, hiszen a reklámok szerint elég megvásárolni a különböző szereket, elérhető az általuk kifejezett életstílus. 
A kor embere számára fontos volt a megbízhatóság. Ezért olyan terméket választott, melyet számára hiteles személy ajánlott, esetleg volt saját védjegye. Feltehetően a sok hamisítás miatt a gyártók saját védjegyet alkottak, melyet beépítettek a köztudatba. 
Blaha Lujza arcporának hitelét kettős védjegy biztosította: a színésznő neve - arca, és a gyártó eredetiségének igazolásaként a grafikusan is megjelenített embléma. 

Milyen lehetett Blaha Lujza arcpora? Alapanyaga rizspor, mely természetes alapanyag, és jól elfedi az arc hibáit. Vegyileg tisztának és ártalmatlannak minősítették. Színe már nem fehér, mint az előző századokban, hanem a természetes színekhez állt közel, egészséges rózsás színt kölcsönözve az arcnak. 
A feltaláló – illatszerész, akihez a színésznő kitüntető sorait intézte, minden bizonnyal kiváló vegyész lehetett, esetleg eredetileg patikus, hiszen ők értettek a kozmetikumok előállításához is. 
Üzlete, a “Virág királynéhoz”, ahol a “valódi minőséget” meg lehetett vásárolni, Budapesten a “koronaherceg utca” 2. sz. alatt állt, mely a mai V. kerületben lévő Petőfi Sándor utcának felel meg. 

blahapor3.JPG

A Hét c. újság hirdetése 1897. 13. szám. 2. p. 

A Müller-féle Blaha-arcpor legalább negyven éven át népszerű volt, melyhez idővel krém, tonik és szappan is társult.  A színésznő, aki közben harmadjára is férjhez ment,  mindvégig a készítmények reklámarca maradt.  Egy másik illatszerész 1910-ben (amikor a színésznő hatvan éves)  azzal az ötlettel reklámozta  új arckrémét, hogy kis történeteket kerekítve a szép lányok, asszonyok titkaként mindig a Blaha Lujza krémet nevezte meg. 
De nemcsak a kozmetikai gyártók használták a színésznő nevét termékeik népszerűsítésére. A cukrászdákban torta-recept, a divatszalonokban kalap, kesztyű, legyező készült Blaha Lujza-márkanévvel. 

A színésznőt övező kultusz - melyhez hasonlót alig ismerünk - halála után is tovább élt, híres arcporát még sokáig forgalmazták elhunyta után is. 

Bővebben Kiss Csilla színháztörténész Blaha Lujzával kapcsolatos kutatásairól:
https://felvidek.ma/2018/04/blaha-lujza-a-nemzet-csaloganya/
http://www.habsburg.org.hu/cikk/arck%C3%A9pek-az-osztr%C3%A1k-magyar-monarchi%C3%A1b%C3%B3l-blaha-lujza-%E2%80%93-a-nemzet-csalog%C3%A1nya

A bejegyzés trackback címe:

https://hevesihistoriak.blog.hu/api/trackback/id/tr815719746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása